Halverwege - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu Halverwege - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu

Halverwege

Door: Jesper van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Jesper

13 Januari 2013 | Zweden, Umeå

Na een tijdje even niks te hebben geschreven komt hier een verhaaltje van de afgelopen weken.

Vlak voor kerst ben ik vertrokken naar Nederland om hier te zijn tijdens de feestdagen. Ik ging hier weg met een magere -7 en een witte weg. De taxi kwam me ophalen om me af te zetten bij het vliegveld. De vlucht verliep soepel op de laatste vlucht naar Amsterdam na. Hier werd gevraagd of ik wou verplaatsen naar een andere stoel want een koppel met een kat kwam naast mij zitten en voor de veiligheid zou dat het beste zijn. Uiteindelijk ben ik onwijs blij dat ik mocht verzitten want deze kat vond het niet zo fijn om te vliegen en heeft zichzelf een beetje vies gemaakt. Ze hadden er handen vol aan om dit beest schoon te maken in de toilet. Het rare was niet dat ik een drankje aangeboden kreeg maar dat dit koppel door de omstandigheden met de kat een fles champagne kreeg.

De twee weken in Nederland gingen zo onwijs snel voorbij en waren echt hartstikke fijn. Een heerlijke break om daarna weer aan de slag te kunnen. Van hot naar her, overal en iedereen weer gezien ongeveer. Een rustvakantie was het dus niet en elke dag stond er wel iets anders op de planning. Kalkoen, kastanjepuree en pompoensoep, gourmetten en uit eten met kerst. Fijn het nieuwe jaar in met Melina. De Natte, Haarlem, hoofddorp, Alphen aan den Rijn, Amsterdam, winkelen en vooral veel lekkere dingen eten. Ik heb tijdens deze twee weken bijna elke dag een frikandelbroodje gegeten en ook hebben Melina en ik boodschappen gedaan voor de spullen die ik meeneem naar Zweden. Dit resulteerde in een 21 kilo zware koffer met alleen eten, gelukkig werd mij verteld dat mijn koffer all the way zou gaan. Echter toen ik aankwam na een 12 uur durende reis van Schiphol naar Umeå stond ik te wachten op mijn koffer. Het was druk en de koffers kwamen door het luik en meer mensen liepen vertrokken. Toen er nog maar twee mensen stonden, waaronder ik, gingen de luiken dicht. Toen ik naar de balie ging vroeg de man direct of ze gezegd hadden dat mijn koffer in een keer zou gaan. het blijkt dus dat Swiss Air geen collaboratie heeft met SAS en ik de koffer op had moeten pikken in Stockholm.

De twee weken zijn onwijs snel gegaan en op de vrijdag ben ik vertrokken om vervolgens snel mijn vliegjes te checken op de zaterdag. Op stage werd ik gebeld door een man en hij vertelde in het Zweeds dat ik mijn koffer op kon halen.

Alles is inmiddels weer begonnen en iedereen is weer terug op het lab. Tijdens mijn verblijf in Nederland was het in heel Zweden niet echt goed weer. De temperatuur steeg en het was zelf een paar keer boven 0. Omdat het nu weer koud is, echt heel koud is het nog steeds niet mogelijk om een sneeuwpop te maken. Omdat het eerste semester bijna is afgelopen en vele internationale studenten dus zullen vertrekken besloot ik een bbq te organiseren buiten. Dus gister met een temperatuur van -14 zijn we naar de "berg" van Umeå gegaan en hebben daar een kampvuur gemaakt. Goed ingepakt met een lange onderbroek onder mijn broek, twee paar sokken, snowboots, thermotrui, t-shirt, trui en mijn winterjas.

De laatste dagen is het strakblauw en mooi weer, het wordt al veel eerder licht in de ochtend (de middag laat nog even op zich wachten) en dit betekent dat er geen warmte vast wordt gehouden en de temperatuur tot -20/21 daalt. En ik kan je vertellen dat is koud en je weet pas dat het koud is als je shampoo en douche gel die in het raamkozijn staan zijn bevroren.

Dat was het dan weer voor nu. Bedankt allemaal voor de heerlijke tijd in Nederland ik kan er weer tegenaan want ik ben inmiddels over de helft van mijn stage.

  • 13 Januari 2013 - 20:43

    Mirjam:

    Hahahaha aahhw bevroren shampoo.. dat zijn pas barre tijden! Leuk weer een verhaaltje J! :D:D

    Knuffel!

  • 13 Januari 2013 - 20:45

    Mirjam:

    p.s. het is hier nu -2............ (A)(A)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jesper

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 11102

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 01 Juni 2013

Umeå

Landen bezocht: