Bezoek van Nederland - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu Bezoek van Nederland - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu

Bezoek van Nederland

Door: Jesper

Blijf op de hoogte en volg Jesper

08 Maart 2013 | Zweden, Umeå

Allereerst wil ik mij even excuseren dat ik niks van mij heb laten horen. ik had het eigenlijk al wel een weekje, of zelfs twee eerder willen doen maar ik was het maar steeds aan het uitstellen. Toen ik vorige week wou buiten liep was ik aan het bedenken hoe ik dit verhaaltje wou beginnen. Het was een warme week, 6 of 7 graden, niet onaangenaam en regelmatig was het dan warmer dan in Nederland. De sneeuw begint overal te smelten en met een razend tempo. Overal ontstonden plassen. Is de lente dan al aangebroken?

Naaaah, nee niet echt, want dat weekend (denk zo een 2 dagen nadat het zo warm was) werd het dan opeens weer -18 en was er een sneeuwstorm. De sneeuwstorm zorgde er weer voor de dat ontstane grijze drap verdween onder een 20/30 centimeter diep laagje ijskristallen. Want door de kou waren het niet vlokken maar kreeg je echt last als je buiten liep. De nachten waren koud en helder en dus was er een mooie mogelijkheid om eens goed van het noorderlicht te genieten. Maart is een van de actievere maanden van het jaar en afgelopen weekend was er een mooie gelegenheid om dit te zien. Op naar het meer of daar van de actieve gloed aan de horizon te genieten. Het was sterker dan ik eerder had gezien, helaas is mijn camera niet in staat om een hele lange sluitingstijd in te stelen. Als ik de foto's op het scherm van mijn camera zie kun je een groene gloed zien maar echter op de computer (zonder manipulatie) is er niks anders te zien dan wat vaags en wat lichtjes op de achtergrond. Dat betekent dat je echt naar het Noorden moet komen om dit fenomeen te kunnen zien.

De temperatuur is inmiddels als wel weer wat aangenamer en het licht is ook al weer terug. Vandaag was het een spannende dag voor de bevolking van umea. Het ijshockeyteam kan er dit jaar voor zorgen om een divisie hoger te spelen. Na een aantal teleurstellende jaren (met daarvoor een lange tijd aan de top gespeeld te hebben) kunnen ze in de 2de divisie komen. Ik heb vandaag dan ook gekeken samen met de bijna uitverkocht hal, wat ongeveer gelijk staat aan 5.000 mensen.

Het is Samiweek deze week, Sami zijn de oorspronkelijke bewoners van Zweden (het Noorden) en momenteel zijn vele van hun, wat er nog van over is, het brood aan het verdienen als rendier hoeder. Zo ook hier in umea en deze week staan ze dan centraal met diverse concerten en mogelijkheden om echt Samipeople te ontmoeten in hun natuurlijke habitat.

Nu kom ik nog even terug op de titel voordat ik dit verhaal afsluit. Ik heb aankomende week even een rustig weekje qua stage, ik neem een rustig weekje want de gasten komen over. Samen met Dennis, Daan, Erik en Christiaan meeten we in stockholm en rijden we in een aantal dagen omhoog om hier te gaan deelnemen aan hondensleerijden en om de zo ongelofelijk vermoeiende sport curling te spelen. Dit zijn toch wel echt de dingen die je gedaan moet hebben hier.

Hälsning,
Jesper

  • 08 Maart 2013 - 23:47

    Melina:

    Onwijs vermoeiend ja haha

  • 09 Maart 2013 - 16:45

    Jill:

    Oh Jesper, wat leuk! Hondensleer vindt ik super! En ook ik ga hier graag van het ijshockey genieten, Gelukkig is Montreal op dit moment het beste team! Ik ben een fan geworden! Nog veel plezier met jou gasten!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jesper

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 11106

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 01 Juni 2013

Umeå

Landen bezocht: