Een witte kerst, nee een witte sinterklaas - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu Een witte kerst, nee een witte sinterklaas - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu

Een witte kerst, nee een witte sinterklaas

Door: Jesper

Blijf op de hoogte en volg Jesper

02 December 2012 | Zweden, Umeå

Dan even snel een korte update, want het is kouder aan het worden. De laatste dagen is het niet boven -5 graden uitgekomen. Een paar updates geleden heb ik een paar foto's laten zien van de eerste sneeuw. Echter mag ik dit niet meer beschouwen als sneeuw. De zweden zaten al te zeggen dat sneeuw laat is dit jaar. Toch had ik vernomen dat er wel sneeuw geweest was. Gister was het -10 en grote vlokken kwamen langzaam omlaag. Dit was de begin van een hele dag sneeuw, vanaf 10 uur in de ochtend tot laat in de nacht. Het begon harder en harder te sneeuwen en ik ben naar buiten gegaan om even een aantal foto's te schieten. In de middag om even op te warmen lekker een erwtensoupje gegeten (cupasoup). Nog noordelijker was een aantal dagen geleden -33 graden gemeten.

Met mijn muts op en een sjaal voor mijn mond en neus ben ik op pad gegaan. Onder mijn schoenen heb ik Yaktrax geplaatst. Een handig extra schoentje wat door middel van ijzerdraad extra grip geeft voor op de sneeuw. Ik moet zeggen dat het opruimen van het sneeuw onwijs snel gaat. Er komt een grote bulldozer met een nog grotere laadbak en rijdt op de straat om al het sneeuw op te scheppen. Dit wordt op een grote hoop gegooid naast de straat, op grasvelden, parkeerplaatsen of andere niet gebruikte plaatsen. Als de heuvel te groot is (nu nog niet zo het geval maar gebeurd als de heuvel een meter of 5 a 6 meter hoog worden) komt er een vrachtwagen met een laadbak die gevuld wordt met sneeuw. Deze vrachtwagen rijdt vervolgens de stad uit en op een plek wordt de sneeuw ergens anders neergelegd.

Over het algemeen heb ik het idee dat de voet en fietspaden beter schoongehouden worden dat de autowegen. Wel ben ik lopend naar stage gegaan de laatste dagen. Niet omdat de weg glad is of omdat er sneeuw ligt maar omdat ik niet bij mij fiets kan door de sneeuw. In de stad zelf is er geen sneeuw te vinden omdat de straten verwarmd zijn en de sneeuw direct smelt.

Ik zal een aantal foto's toevoegen van de sneeuw, want echt een prachtig beeld geeft. Helaas heb ik het idee dat het niet allemaal even mooi te zien is op de foto's. Dus vandaar dat ik jullie allemaal aanraad langs te komen hier :D De sneeuw blijft tot half april sowieso liggen.

Ik ben inmiddels zo ver met de stage dat ik voor mijn praktische werk al geslaagd ben. Nu alleen nog een voldoende voor mijn verslag. Voor het schriftelijke verslag van Zweedse les ben ik wel geslaagd met 79% over ruim een week heb ik mijn mondeling.

Groetjes uit het witte Umeå

  • 02 December 2012 - 21:11

    Melina:

    yaktrax jawel!

  • 02 December 2012 - 21:19

    Aldi:

    Super, Jesper wat een mooie plaatjes!

    Groetjes Aldi

  • 02 December 2012 - 21:37

    Kusje Van Je Zusje:

    Suuuuuper gaaf! Ik zie je al helemaal lopen met van die moderne tennisrackets onder je schoenen en helemaal ingepakt! :D

  • 02 December 2012 - 22:10

    Marten Hansen:

    Kom ik bij jou langs om te kijken naar de sneeuw, kom je dan ook even hier kijken naar een kiwi ;-)

    Ziet er wel mooi uit al die sneeuw! Wanneer ga je terug naar Nederland? Lekker dat je voor je praktische werk geslaagd bent, gefeliciteerd

  • 02 December 2012 - 22:10

    Marten Hansen:

    Kom ik bij jou langs om te kijken naar de sneeuw, kom je dan ook even hier kijken naar een kiwi ;-)

    Ziet er wel mooi uit al die sneeuw! Wanneer ga je terug naar Nederland? Lekker dat je voor je praktische werk geslaagd bent, gefeliciteerd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jesper

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 11120

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 01 Juni 2013

Umeå

Landen bezocht: