Time flies - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu

Time flies

Door: Jesper

Blijf op de hoogte en volg Jesper

25 November 2012 | Zweden, Umeå

Morgen is het dan al 3 maanden geleden dat ik in het vliegtuig ben gestapt. De tijd gaat onwijs snel, ben druk bezig met mijn onderzoek en het eerste deel aan het afronden. Ik heb er namelijk voor gekozen om een stage en afstudeerstage te combineren. Zo heb ik in plaats van drie en zes maanden durende projecten een groot project van negen maanden. De eerste drie maanden van het onderzoek zitten er dus al bijna op dus hiervoor heb ik een presentatie gegeven. Ik heb mijn resultaten moeten laten zien en hebben een discussie gehad in de groep over vervolgstappen. Hier zijn een aantal vervolg experimenten uitgekomen van mensen die anders naar het experiment kijken. Ondertussen heb ik nieuwe vliegjes binnen gekregen en ik moet zeggen dat een klein 300 Amerikaanse dollar voor een paar vliegjes toch best wel veel is (ej dan maar hopen dat het goede genotype eruit komt en ze niet lethaal zijn).

De afgelopen weken ben ik flink verwend met pakketjes, zo krijg ik regelmatig iets vanuit Alphen en ook een pakketje van Melina is meegekomen met de post. Het thema is dat ook wel sinterklaas, aangezien ze dat hier niet kennen moet ik wel bevoorraad blijven met de nodige chocoladekruidnoten en chocoladeletters. Wel zal ik zelf mijn schoen moeten zetten, deze vullen met een peen en deze s'nachts verwisselen met de kadotjes. Van Melina heb ik ook wat wintergear gekregen, muts en warme sokken en een prachtig fotoboek wat een complete verassing voor me was. Altijd leuk om te krijgen.

Het waren een aantal weken met veel verjaardagen, zo wil ik nog even hierbij opa nogmaals feliciteren met zijn 80ste verjaardag. Ik was er heel eventjes digitaal bij om voor hem te kunnen zingen (wat is dat toch makkelijk met die techniek van tegenwoordig). Ook is er aanstaande dinsdag een collega jarig en daarvoor was er dit weekend een surpriseparty geregeld in een traditioneel Zweeds huis. Het huis bestaat uit drie delen waar de linkerkant alleen verwarmt wordt om gasten te ontvangen en de andere voor het wonen in het algemeen. Vele familieleden waren uitgenodigd en niet allemaal spraken ze engels (wat mij een beetje verbaasde) maar met de Zweedse les die ik afgelopen maanden gevold heb kwam ik toch een heel eind en heb me zowaar verstaanbaar kunnen maken. Bij het feest hoorde een Zweeds buffet en daarbij zit vis, quiche, salade, aardappel, fruit, vlees. Een mix van alles wat er lekker klaar gemaakt was.

Toen ik hoorde dat 90% van de studenten tijdens kerst vertrekt kreeg ik een beetje het Harry potter gevoel (ja vraag me niet waarom). Iedereen vertrekt naar huis en mag naar Hogsmeade/Zweinsveld maar Harry blijft achter. Gelukkig is dat voor mij niet het geval en hoor ik nu bij een van die 90%. Ik kom voor twee weekjes terug met kerst en zal na oud en nieuw (4 januari) weer vertrekken voor de rest van mijn stage. De donkere periode komt er nu aan, ik kan niet meer mijn kamer uit zonder mijn lampjes op mijn fiets want voor je het weet is het donker. Het wordt niet alleen vroeg donker maar gaat ook heel erg snel. Toen ik de supermarkt in ging voor een kleine boodschap en 20 minuten later weer naar buiten liep was het compleet donker (dit was rond een uur of 3). Ik heb boter ingeslagen want over een paar weken is daar hier een tekort aan. Ze kunnen de hoeveelheid boter die wordt geconsumeerd tijdens en rond de kerstdagen niet snel aanvoeren met als gevolg dat de schappen leeg zullen zijn.

Aankomende week gaat het koud worden en begint er sneeuw te vallen. Hiermee wou ik afsluiten, groetjes uit Zweden ;)

  • 25 November 2012 - 21:45

    Melina:

    Doe je je muts al op??

  • 25 November 2012 - 21:47

    Jesper Van Dijk:

    Nee, maar die zal ik deze week wel nodig hebben ;)

  • 26 November 2012 - 16:43

    Theo:

    He Harry! :P
    Ben je woensdag en donderdagavond bij honours?

  • 26 November 2012 - 16:54

    Mjahms:

    J!! Leuk weer een verslagje en natuurlijk superrrr dat je ons even komt vergezellen straks!!

    liefs

  • 26 November 2012 - 21:24

    Marten Hansen:

    Klinkt goed! Heb afgelopen week ook mijn pakketje binnen gekregen :-) gelijk pepernoten gebakken (A)

    Leuk dat je even naar Nederland gaat, doe ze de groeten van mij ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jesper

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 11114

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 01 Juni 2013

Umeå

Landen bezocht: