Stage week 1 overleefd! - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu Stage week 1 overleefd! - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu

Stage week 1 overleefd!

Blijf op de hoogte en volg Jesper

09 September 2012 | Zweden, Umeå

Vanaf deze week zou stage dan echt gaan beginnen. Ik heb de week ervoor vooral ingelezen over het onderwerp en de experimenten. Vanaf maandag ging het dan echt beginnen. Ik had geen idee waar alles stond dus het was vooral zoeken, alle kastjes openen en kijken waar alles staat. het was ook wel even weer wennen want met mijn minor bio-informatica had ik geen lab werk, dus voor het eerst in 8 maanden hield ik weer een pipet vast.

Ik heb deze week het Noorderlicht gezien, Barbara (een collega uit Polen) wees me erop dat er 40% kans op magnetic storm was. Ik moet een klein stukje fietsen, nog geen 10 minuten om bij het meer uit te komen. Hier is het beter te zien omdat dit een klein stukje van de stad verwijderd is. Het was voor mij best goed te zien ondanks het felle licht van de volle maan. Op de foto's echter is het minder goed te zien. Heel erg fascinerend echt een hele mooie ervaring en zeker niet de laatste die ik ga zien. Ik had verteld dat ik hier niet weg zou gaan voordat ik het noorderlicht zou zien, dat kan ik dus nu op mijn lijstje afstrepen ;)

Terug naar mijn laboratoriumwerk, want dat is natuurlijk waarvoor ik dit allemaal doe ;) Het laboratorium waar ik zit werkt met vliegjes, echt miljoenen vliegjes, de fruit vlieg. Zelf zal ik hier nog even niet mee werken maar ga ik het eerst testen in een humane cellijn. Om jullie een saai verhaal te besparen zal ik verder niet dieper ingaan op het onderzoek zelf.

Het rooster wat ik hier het is best vrij maar tegelijkertijd ook wel druk. Ik begin mijn stagedagen rond kwart voor 8 totdat ik vind dat ik klaar ben. Vaak is dit rond een uurtje of 6. Op maandag heb ik in de avond mijn Zweedse les, hiervoor ben ik aangenomen. Ik heb het geluk dat mijn huis alleen maar Zweedse mensen heeft dus over 3 weken zullen ze alleen nog maar Zweeds praten met mij. Op de dinsdag is er een Journal Club (JC) met onze groep (deze groep bestaat uit een kleine 10 mensen uit diverse landen: Turkije, Polen, Iran, Zweden, China, Schotland en Nederland). In de JC kiest elke week iemand anders een artikel uit dat kort daarvoor gepubliceerd is. Het artikel wordt vervolgens uitgeplozen en bekeken. Hoe hebben de schrijvers het aangepakt. Welke methode gebruikte ze en hoe hadden ze het kunnen verbeteren. Op de woensdag is er in de middag een PhD seminar, hier vertellen PhD studenten van het hele department waar ze mee bezig zijn en wat hun bevindingen zijn. In de avond heb ik weer Zweedse les.De donderdag heeft ook een belangrijke meeting, de department meeting. Hier worden eventuele problemen vermeld, die bij een inspectie gevonden zijn maar ook als iemand gewonnen heeft met een weddenschap. Vrijdag de laatste dag van de werkweek (zou je denken) heeft ook weer een JC, met fyka en in de middag een seminar van mensen vanuit de hele wereld. In de avond is er een beer-corner hier kun je na je werkdag op vrijdag voor een relatief goedkoop prijsje een biertje drinken met de mensen van de afdeling moleculaire biologie.

Nu jullie deze planning hebben gelezen kan ik me voorstellen dat er iets uitleg nodig is, wat is fyka nou precies? Fyka is wat wij in nederland kennen als koffie met gebak, iemand maakt (of koopt) iets. Ik had ook gezegd dat er gewerkt wordt van maandag tot en met vrijdag.

Helaas is dit niet altijd het geval, ik verkreeg op vrijdag middag (6 uur) een resultaat waardoor het in mijn geval beter was om nog even door te gaan. Dit zorgde ervoor dat ik vrijdag van 7:30 tot 21:15 bezig. De 13 uur durende dienst is omdat ik er zelf voor kies, doordat ik doorging had dit wel het gevolg dat ik zaterdag even naar het lab moest om te kijken voor resultaat en zondag om iets in te zetten voor volgende week.

Al met al heb ik nog genoeg vrije tijd hier hoor, de tijd gaat wel lekker snel als je veel te doen hebt, en wat je doet erg leuk vindt. Er was deze week een traditionele Europese markt. Hier stonden allerlei kraampjes van diverse Europese landen, zo heb ik 1 kilo echte Hollandse kaas gekocht en op het Zweedse marktje ernaast een uitgehold broodje met een champignonsoep. Omdat er een pre-party zou zijn bij onze corridor heb ik ook even een aantal biertjes gehaald, voor alcoholpercentages hoger dan 3.5% zijn er speciale winkel: 'systembolaget'. Voor de drank betaal je hier ongeveer 2keer zoveel als in Nederland.

Zoals al eerder vermeld was hier gister een pre party in mijn corridor, er waren denk ik wel 40-50 mensen die hier onder het mom van een drankje en een hapje wat in gingen drinken voordat ze naar de stad gingen. Zelf ben ik niet meegegaan omdat ik nog het een en ander te doen had voor stage!

Groetjes

  • 09 September 2012 - 21:04

    Mirjam:

    Leuk J!!!

    Fijn dat je het naar je zin hebt :)

    Liefs!

  • 09 September 2012 - 22:33

    Antoinet:

    Een kilo kaas gekocht??!! dat doe je anders nooooit! ;)

  • 10 September 2012 - 03:20

    :

    Lekker bezig jesper!

    Moet zeggen dat ik het wel beter doe met me werktijden :P Begin om kwart voor 9, 9 uur en dan werken tot een uurtje of 4 a 5.

  • 10 September 2012 - 14:16

    Aldi:

    Goed bezig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jesper

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 11116

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 01 Juni 2013

Umeå

Landen bezocht: