Supplies from Holland - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu Supplies from Holland - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu

Supplies from Holland

Door: Jesper

Blijf op de hoogte en volg Jesper

05 Oktober 2012 | Zweden, Umeå

Ok voorruit omdat een aantal mensen erop aandringen zal ik wel weer een verslag schrijven over wat voor interessants ik heb gedaan. Nee grapje natuurlijk. Ik had vorige week wat willen schrijven maar kreeg mezelf niet in een bui om te schrijven. Dan zou ik alleen maar wat zinnen opschrijven en er niet eens van proberen een verhaaltje van te hebben gemaakt. Ik vind het wel heel leuk om te horen dat mensen ernaar vragen :)

Veel leesplezier.

We gaan verder waar ik de andere ben gestopt, 16 september. Over de stage zal en mag ik niks zeggen. Er was in de department meeting vermeld dat als je iets over je project zou zeggen je dat moest aangeven en je gevolgd wordt. Om alles lekker makkelijk en soepel te laten verlopen ga ik daar maar verder niet op in. Deze week was ik jarig, 22 jaar alweer, toch wel even anders dan zo een verjaardag op je kamer, gelukkig zijn er vele felicitaties geweest. heb ik wat speciaals gedaan? niet echt eigenlijk.

Die woensdag is er een pakketje voor me aangekomen. Via een verjaardag hebben Melina en ik een man ontmoet die het transport en de handel van bloemen regelt van een van bloemenwinkels hier in Umeå. Hij gaf aan af en toe een pakketje te willen verzenden. Prachtige mogelijkheid waar je gebruik van moet maken dan! Ik ben tussen de stageuren door even naar het centrum gefietst en heb daar het pakketje opgehaald. S'avonds lekker geopend en genoten van alles was ze er allemaal voor met in had gestopt. Helaas kon ik me niet inhouden en heb ik volgens mij op de koek en speculaaskruiden (kom ik later op terug) alles opgegeten. Waarom is dat Nederlandse voedsel en vooral snoepgoed zo onwijs lekker :) Wat zat er allemaal voor mij in? Stroopwafel (tuurlijk, moet gewoon), Tiramisukoekjes, autodrop, boekje, patch voor de gekleurde was, een prachtige ruikende kaart en een haarknipje (voor mijn vervelende pluk, ja dit kan een shock zijn maar ik heb een onwijs vervelende pluk soms en heb de neiging om deze dan af te knippen). Ok stoppen met deze onzin en verder naar dingen die ik meegemaakt of gedaan heb ;)

Dat weekend ben ik gaan hiken, ik werd gevraagd of ik mee wou, een stukje boven Umeå ligt een groter meer met een bergje. We zouden om 9 uur vertrekken. is moest nog wel de was doen (hier moet je je daarvoor inschrijven voor bepaalde tijden). Dus ik was vroeg opgestaan voor de was en ben vervolgens naar de meeting plek gegaan. Die ochtend was het -1, wat dus onwijs goed blijkt te zijn voor de cranberry's die dan minder bitter zijn. Na eerst wat worst gekocht te hebben zijn we op pad gegaan, een kleine 40 kilometer gereden, daar eenmaal aangekomen en na een klim van 2 uur waren we op de top. Onderweg groeien er overal bosbessen, heb me echt helemaal vol gegeten aan die bosbessen. Ik moest denken aan de albert heijn, waar je een bakje koopt van 225 gr voor €2,69, en heb zoveel gegeten als ik kon. Eenmaal boven gekomen hebben we een bakje koffie/thee met een stroopwafel genomen. Vervolgens zijn we een stukje verder gelopen en naar een ander nog iets hoger uitkijkpunt waar we ons eigen vuur op hebben gezet om worsten op een stok te braden. De hiketocht was nog niet afgelopen, totaal zijn we een kleine 8 uur wezen wandelen.

De avond valt al wat eerder hier, de lichten gaat steeds iets eerder aan, op dit moment rond tien over 6. Ik was laatst in de supermarkt, ik was er niet langer dan een half uur denk ik maar toen ik eruit liep was het donker. Mijn corridormates melden mij toch wel met enige regelmaat dat het uiteindelijk om 10 uur wat licht doorkomt en om 11 uur het optimale licht is bereikt om vervolgens weer om 1 uur in de middag weer in het donker te zitten.

Vorige week kwam ik terug van stage en kijk altijd even of er iets in mijn postvakje zit. Meestal zijn het kranten die ik direct weg gooi omdat ik ze toch (nog) niet kan lezen. Wel heb ik een Kalle Anka gekocht, oftewel een donald duck. Ik heb nog niet geprobeerd om die te lezen maar het kan me wel helpen met mijn Zweeds. Op een dag lag daar een papiertje met het bericht dat er een pakketje voor me was afgelverd maar die niet in mijn brievenbus pakte. Als een gek ben ik naar het postkantoor gerent (dat is 150/200 meter) en daar moest ik een nummertje pakken. Altijd als je dan zoiets hebt gaan die mensen voor je veel te langzaam, uiteindelijk was ik aan de beurt en kreeg ik een pakje mee, snel terug naar de kamer en geopend. Ik wist aan de doos al dat het van thuis was (want ik wist dat philip die week ervoor nieuwe schoenen had gekocht). In het pakketje zat van iedereen van de familie iets dat ze voor mij hadden uitgekozen. Caddilacs van Melina, Fudge van Antoinet, Mergpijpjes van Lennart, Dummies van Anouk, Kruidnoten van Philip, Zeeuwse bolus van bas (natuurlijk! van wie anders dan een echte zeeuw). Dat was onaangekondigd en leuk om te krijgen :)

Wel is nog even leuk om te vermelden dat ik bijles heb gegeven aan mijn buurmeisje, op Stoelmatter 76. Ja ook vanaf hier kan ik nog helpen met het wiskunde, het gaat wat minder makkelijk maar de techniek is tegenwoordig zo dat we ons redelijk kunnen helpen. Ook heb ik wel met enige regelmaat contact met Marten Hansen. Hij is ook een student moleculaire biologie en loopt stage in Nieuw Zeeland. Hoe het daar is, het leven maar ook hoe de stage gaat. heel leuk om dat van andere student te horen.

Toch wil ik een klein dingetje kwijt over mijn stage, ik krijg er een extra project bij en zal met vliegjes gaan werken. Ik heb deze week gevraagd of iemand wat vliegjes over had waar ik voor mezelf kon oefenen op het sorteren van mannetjes, vrouwtjes, homo- en heterozygoot. Ik dacht dat dit redelijk ging en heb vandaag nog een keer beter gekeken, het blijkt dus dat een aantal mannetjes vliegjes overnacht vrouwtjes zijn geworden, want die had ik (dacht ik) er niet in gedaan. Ook zijn niet alle heterozygote vrouwtjes heterozygoot en ook niet allemaal vrouw. Het liep dus niet allemaal even vlekkeloos, het verdoven, met medicinale koolstofdioxide laat ze slapen. Ik dacht dat ze dus stil zouden gaan liggen in de buis voordat ik ze op een filter kon leggen. Ze bleven maar vliegen en vliegen, wat bleek nou... Het tuitje waar de CO2 uit komt zorgde voor zo een luchtstroom dat ze maar rond en rond gingen. Normaal als je ze in een verse buis stopt vliegen ze weer na een kleine 5 minuten, deze deden er een half uur over en ik dacht dat ze niet meer zouden vliegen.

Deze week is mijn cleaning week, dit houdt in dat ik het een beetje netjes moet houden maar het allerbelangrijkst is dat ik moet zorgen voor de fyka op zondag. Zondag 20:00 komt iedereen van de corridor lekker bij elkaar voor een kopje koffie of thee met fyka. Voor de fyka (en daar komt het) ga ik kruidkoek (oma's recept) maken. Ze hebben hier geen koek en speculaas kruiden.

Als foto's heb ik wat foto's van de universiteit en het terrein, dit was een van de betere dagen want deze week heb ik nog geen uur zonder regen gezeten hier. Een paar foto's van de hike.

Hej då, groetjes uit Zweden

  • 05 Oktober 2012 - 19:26

    Melina:

    vliegenmishandelaar ben je ook haha

    kus <3

  • 05 Oktober 2012 - 20:16

    Hans Stavleu:

    Mooi om je belevenissen weer te lezen... Nu niet meer zo lang wachten met een update hè?!

  • 05 Oktober 2012 - 20:55

    Christiaan:

    Mooi verhaal! Kan niet wachten om langs te komen!

    Hey daar, groetjes uit Woubrugge.

  • 06 Oktober 2012 - 16:01

    Jahms:

    Superleuk om te lezen J!! De tijd vliegt!

    Liefs xxx

  • 07 Oktober 2012 - 12:55

    Theo:

    Goed leven!

  • 07 Oktober 2012 - 23:21

    Marten Hansen:

    Lekker bezig met de vliegjes ;-) Vonden ze de speculaas wat?

    Heb me moeder ook overgehaald om wat speculaaskruiden hier naartoe te sturen :-). Mag ik misschien dat recept van jou (oma) want die zal vast wel goed zijn jou kennende.

    Groetjes!

  • 07 Oktober 2012 - 23:21

    Marten Hansen:

    Lekker bezig met de vliegjes ;-) Vonden ze de speculaas wat?

    Heb mij moeder ook overgehaald om wat speculaaskruiden hier naartoe te sturen :-). Mag ik misschien dat recept van jou (oma) want die zal vast wel goed zijn jou kennende.

    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jesper

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 11119

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 01 Juni 2013

Umeå

Landen bezocht: