Vorst - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu Vorst - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu

Vorst

Door: Jesper

Blijf op de hoogte en volg Jesper

21 Oktober 2012 | Zweden, Umeå

Hier ben ik weer, een update vanuit het hoge noorden. Na twee weken met alleen maar regen heb ik dit weekend strakblauwe lucht. De laatste twee weken heeft het continue geregend. Gelukkig is het maar een 3 minuten fietsen naar mijn stage plek. Dit is niet de meest extreme weervoorspelling, vanaf half oktober begint het hier namelijk kouder en kouder te worden. Elke dag is er 6 minuten minder licht en dit houdt nog wel even aan. Momenteel wordt het om en uurtje of half 8 licht in de ochtend en is het rond kwart voor 6 echt donker.

Begin deze week stond ik op het punt om op mijn fiets te stappen, voordat ik op de fiets wou stappen sloeg ik even de druppels van mijn zadel, toen ik dit probeerde bleken de druppels ijs te zijn. Het weerbericht zei dat ook dat het die dag -2˚C zou zijn. Toen ik bij mijn stage aankwam drukte ik mijn remmen in en mijn fiets remde niet af, mijn remmen zaten vast. Die middag toen ik terug fietste viel er natte sneeuw uit de lucht. Het bleef niet liggen maar toen ik aankwam bij mijn kamer had ik allemaal kleine ijskristallen op mijn jas. Het is dus geen tijd meer om mijn zomerjas aan te doen wat dat is veel te koud. Wel heb ik een nieuwe winterwinterjas gekocht, waarom een winterwinterjas? Omdat mijn gewone winterjas niet warm genoeg zal zijn tegen de strenge winter.

Vorig weekend was ik niet lekker, ik was ziek en ben zolang mogelijk binnen gebleven, wel even nog wat op stage gedaan maar dat experiment heb ik op een niet al te kritieke stap gestopt en ben later verder gegaan. Mijn zweedse balletjes waren op en dat is iets wat elke student in zijn huis moet hebben dus heb nieuwe gekocht, heerlijk als een late night snack met hollandse zaanse mayonaise. Een kilopak zweedse gehaktballetjes. Had ik trouwens al vermeld dat de dichtstbijzijnde IKEA hier 3 uur rijden is. Op stage vertrekt iemand na 6 jaar en dat is een reden om uit eten te gaan, we zijn naar een japans restaurant gegaan en daar heb ik geleerd van mijn supervisor dat je de sushi met omelet als laatste moet eten en niet in de sojasaus doopt normaal. Dit vertelde hij toen ik de sushi als tweede pakte deze lied badderen in een bakje met sojasaus en daarna deze in mijn mond stopte.

Dit weekend was het dan eindelijk mooi weer, strakblauw en lekker warm (3/4 graden). Ik ben gister een stukje wezen fietsen in de ochtend, de ijskristallen nog steeds op bepaalde plaatsen waar de zon niet al te lang is geweest levert mooie plaatjes op. De bomen hebben hier geen bladeren meer of ze zijn groen (de naaldbomen natuurlijk). Na lekker bij het meer te hebben gezeten ben ik naar de stad gegaan waar het fashion week is en echt gekkenwerk want iedereen en in elke winkel was een modeshow waardoor niemand meer normaal kon lopen, snel maar weggegaan.

Op de fiets reed ik een heuvel af, ik heb niet getrapt en mijn remmen vanaf bomen volledig Ik heb een tang gekocht en zelf toch maar even mijn remmen strakker afgesteld. Ook hou ik de spaceweather.com site in de gaten was er allemaal gaande is en wanneer er eventuele zonuitbarstingen zijn om het noorderlicht te kunnen zien. Die vertelde dat dit weekend komeet Haley langs kwam en dit op de zondagochtend te zien was. Ik ben vroeg opgestaan (kwart over 5) en heb eerst de was gedaan en daarna op de fiets gestapt, nadata ik me een kwartiertje heb georiënteerd in de prachtige sterrenhemel (lees: de verkeerde kant op heb gekeken, het zuiden dat ik dacht bleek niet het zuiden te zijn). Na een kwartier had ik nog niks gezien, ik wou bijna om mijn fiets stappen totdat ik even naar boven keek en daar een grote lange felle flits voorbij zag flitsen en even later nog een. Het was een mooi gezicht, geen wolkje aan de lucht en een schitterende sterrenhemel.

Vanavond ga ik een potje floorballen (een van de sporten die heel populair is in Zweden), ik ben gevraagd om mee te doen met de buddygroup, ik ben benieuwd, even filmpjes kijken voor de regels.

Ik heb niet heel veel foto's maar zal er een paar bijvoegen

Groetjes Jesper ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jesper

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 11115

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 01 Juni 2013

Umeå

Landen bezocht: