Nyheter från Umeå, Sverige - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu Nyheter från Umeå, Sverige - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Jesper Dijk - WaarBenJij.nu

Nyheter från Umeå, Sverige

Blijf op de hoogte en volg Jesper

04 November 2012 | Zweden, Umeå

Nyheter frånUmeå oftewel nieuws vanuit Umeå. Ik dacht, ik zal maar eens een verhaaltje schrijven van mijn activiteiten van de afgelopen weken. Langzaam aan begint het hier in het hoge Noorden wat donker en kouder te worden. De temperaturen vallen over het algemeen mee maar het weerbericht voorspelt voor aankomende week kou en droogte. Afgelopen week was het redelijk te doen met de temperatuur, het schommelde rond 3-6 graden. Echter die week ervoor was het regelmatig dagen onder nul, af en toe dan ook -13 in de ochtend. Dus de winter komt eraan, de voorbereidingen worden hier ook al getroffen, naast de paaltjes die de weg afbakenen wordt er nu zand gestrooid en los grind/asfalt. De eerste sneeuw is al wel gevallen, van het een op het andere moment las er een centimeter of 5, helaas was het weer niet zo gunstig en was het de volgende dag keihard aan het regenen en smolt die dag alles al weg.

Genoeg over het weer, vorige week had ik gezegd een training floorball mee te doen, ik had er een beeld bij maar ik wist niet dat dit zo een groot veld was voor zo weinig mensen. Je speelt 5 tegen 5 met een licht plastic balletje, de sport gaat onwijs snel en je zit constant achter dat balletje aan te rennen van de ene naar de andere kant. Deze hevige en intensieve beoefening van deze voor mij nieuwe sport resulteerde dan ook in een flinke spierpijn van de musculus gluteus maximus.

Vorig weekend heb ik gesyped met Marten (Dunedin, Nieuw Zeeland). Het is leuk om elkaars verhalen te horen en elkaar te kunnen spreken. Je zit beide in hetzelfde schuitje en bent beide met een eigen onderzoek bezig. Ook heeft hij mij een recept gegeven van pizzadeeg, ik ga vandaag dan dit deeg ook proberen af te maken en een mozzarella/basilicum/pijnboompitten pizza ervan te maken. Het was bijna mislukt maar met hulp van melina, mehrsan, marten en de pakistaanse vrouw uit mijn corridor is het gelukt. Naast het vele Italiaanse eten wat ik bereid heb ik gister met 4 andere Nederlanders een Nederlands maal voorgeschoteld aan 7 internationale studenten. We wouden ze laten proeven wat nou echt typisch Hollands is. We hadden een voor-, hoofd-, en nagerecht bedacht en zijn vanaf 14:30 in de keuken bezig geweest om als voorgerecht erwtensoep met roggebrood en spek, hoofdgerecht stampot prei en als nagerecht kruidkoek met en zonder rozijnen, stroopwafels en fries suikerbrood klaar te maken. Deze laatste twee en het roggebrood is meegenomen uit Nederland. Ze kregen dus echt wintergerechten voorgeschoteld en ze vonden het hartstikke lekker. Ik heb deze weken het Nederlandse een beetje naar Umeå gebracht, ook kreeg ik een pakketje met speculaas (danku oma en mama), en vorige maand al chocoladekruidnoten en stroopwafels, en als je dat dan zit op te smikkelen bij je zondagochtend koffie of thee weet iedereen wat je aan het eten bent. Iedereen hier kent stroopwafels, de Duitsers van Zweedse les die een beetje dicht bij de grens wonen gaan regelmatig naar Nederland voor de echte stroopwafel.

Verder heb ik niet zo heel veel te vertellen eigenlijk. Ik heb wel rendiervlees geproefd. Niet zelf bereidt maar dat ga ik zeker doen binnenkort. Helaas heeft AH recepten geen gerechten met rendiervlees dus als jullie een lekker gerecht hebben, suggesties zijn van harte welkom. Verder op een zondag even wat inzetten en vliegen sorteren op stage, wasje draaien en Formule 1 kijken (2x).
Wel wil ik het nog even hebben over Surströmming, oftewel zure haring. Dit is iets in Zweden waar je van houdt of je vindt het verschrikkelijk. Ik heb voorgesteld met de corridor dat we dit een keertje moeten eten, als het wat kouder worden een kampvuur buiten maken en dit klaarmaken. Surströmming is namelijk niet iets wat binnen gegeten wordt. Het blikje wordt ook niet binnen open gemaakt maar buiten en onder water. Ik zal een klein stukje van wikipedia hierin plakken dan krijg je idee wat het is.

"Wanneer het blik wordt geopend, ontsnapt een kenmerkende, sterk doordringende geur die de meeste mensen uiterst onaangenaam vinden. Door de organische zwavelverbindingen die tijdens het gisten zijn ontstaan, lijkt de geur op die van rotte eieren of van een stinkbom. Het is dan ook aan te raden het blik buitenshuis te openen, de sterke geur kan anders lang in huis blijven hangen. Door de geur wordt een associatie gelegd met rotte vis. De haring is echter beslist niet bedorven, de vis heeft zijn vorm behouden en zit stevig om de graat. De haring dient eigenlijk direct uit het blik te worden opgediend, afspoelen met water vermindert weliswaar de geur, maar ook de smaak. Die is sterk zoutig, maar moet volgens kenners mild en aangenaam zijn. Voor veel mensen vormt de geur echter een te grote barrière om de vis daadwerkelijk te kunnen of zelfs maar te willen proeven." - bron Wikipedia (ik weet het niet de meest betrouwbare bron maar echt geloof me dit is waar!).

Hier wou ik het bij laten eigenlijk,
groetjes vanuit Zweden

  • 04 November 2012 - 19:16

    Mels:

    Nou liefje, succes met de stinkvis:p

  • 04 November 2012 - 19:17

    Mels:

    dat is trouwens echt veel eten :o

  • 04 November 2012 - 22:58

    Jesper Van Dijk:

    Moet ook wel voor totaal 12 man :) En alles is opgegaan!

  • 05 November 2012 - 20:10

    Aldi:

    wat een combinatie, erwtensoep met kruidkoek en suikerbrood!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jesper

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 595
Totaal aantal bezoekers 11121

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 01 Juni 2013

Umeå

Landen bezocht: